Synpunkter från Naturskyddsföreningen i Stockholms län och Naturskyddsföreningen i Nynäshamn angående ”Järnvägsplan Stockholm Norvik Hamn industrispår, Dnr TRV2013/37880”.

Sammanfattning

Naturskyddsföreningen anser att:
1. Det är olämpligt att etablera en storhamn vid Norvik. Om hamnen ändå byggs är det ett måste med ett välfungerande industrispår.
2. Föreningen anser att påverkan på områdets höga natur-, miljö, kultur- och rekreationsvärden kommer att bli betydande och önskar att alternativ 3 i förstudien (2007-01-09) börjar diskuteras igen och att industrispåret dras längs med den befintliga vägen till Norviks södra del.
3. Kompensationsåtgärder måste vidtas för att kompensera förlusterna av de totala natur- och rekreationsvärde.

Läs hela dokumentet i länken nedan

2014-12-02  YttrandeSNF_Jarnvagsplan Stockholm Norvik Hamn_Dnr TRV2013-37880_2014-12-01