Aktuellt 2018

Sidan uppdaterat 2018-10-11

Röjningsdag på Fjärilarnas stig i Stora Vika den 13 oktober 11.00

Här arbetar volontärer för att göra Fjärilsängen vid kalkstensbrottet i Stora Vika ljusare. Fjärilarna och Naturskyddsföreningen tackar för hjälpen! Foto: Leif Branting.

Nynäshamns Naturskyddsförening brukar varje höst anordna en röjningsdag runt kalkstensbrottet i Stora Vika för att hålla ytorna öppna, till gagn för känsliga växter och djur. I år så träffas vi lördagen den 13 oktober kl. 11 och håller på så länge vi orkar. Vi möts uppe på den nordvästra flanken av kalkbrottet vid fikaplatsen, där NNF har en skötselýta som röjts under flera år.

Bra utrustning att ha med: arbetshandskar, såg, kraftig sekatör/grensax, kamera. Glöm inte fika! 🙂

Hoppas vi ses!
Vänliga hälsningar

Martin Olofsson Tel: 070 866 11 77

NNF på skärgårdsmarknaden i Nynäshamn

Nynäshamns Naturskyddsförening kommer att närvara under skärgårdsmarknaden nu på lördag  25 augusti kl 10:00-16:00. Vi har vårt stånd vid rökeriet i hamnen.

Välkommen att prata med oss då!

Slåtter i Stora Vika nu på lördag 25 augusti 11.15

Nynäshamns Naturskyddsförening (NNF) har fått tillstånd av Stockholms Bulkhamn att bedriva slåtter på ängsmarken utanför deras hamnkontor i Stora Vika. Som vanligt är jag lite sent ute, men vi tänkte träffas lördagen den 25 augusti (alltså nu på lördag). Vi samlas vid Fjärilsstigens start vid flaggstängerna och fjärilsskylten kl 11:15.

Området som skall slåttras är drygt 1.3 hektar (ca 115 x 115 m) och NNF har tillgång till en slåtterbalk som gör arbetet lite enklare – särskilt på det aktuella området som är relativt plant och innehåller få hinder i form av stenar och dyligt. Målsättningen är att slåttret skall bli en återkommande aktivitet och att vi på så vis skall få till en ordentlig blomsterprakt för områdets fjärilar och då i synnerhet områdets flaggskeppsart – apollofjärilen. Det som främst kommer behövas är ett samarbete att forsla iväg det slagna höet till lämpliga deponiplatser runt ängen. För er som har tillgång till lie så får ni gärna ta med den då vissa områden enklast slås förhand, t ex i diken, runt stenar och buskage. Framförallt behöver vi räfsor/krattor och om någon har tillgång till högaffel (”tjuga”) får ni gärna ta med det. Kanske kan en skottkärra/vagn också hjälpa till att flytta på höet.

Förhoppningsvis är vädret tillräckligt bra för att också se en del av sensommarens dagfjärilar, t ex kålfjäril, rovfjäril, rapsfjäril, sandgräsfjäril, svingelgräsfjäril, kamgräsfjäril, storfläckig pärlemorfjäril, mindre guldvinge, nässelfjäril, påfågelöga, citronfjäril, vinbärsfuks och sorgmantel.

Ta gärna med:  Lie, räfsa/kratta, högaffel, skottkärra, arbetshandskar och glöm inte FIKA!

Välkomna!  Martin,  tel: 0708-661177

Referat från Apollodagen

Lördagen den 7 juli var vi ca 45 deltagare som samlats vid fjärilstigens start för att guidas runt av fjärilsexperten Martin Olofsson. På en förfrågan om hur många som var med för första gången så var det ca 20 deltagare som räckte upp handen.

Vädret var väl inte det optimala för att se någon apollofjäril, det var ca 18-20 grader varmt men ingen sol, men vi fick se en hel del andra fjärilar. Vi vandrade upp till den uppröjda ytan vid västra flanken av kalkbrottet och på vägen blev det några stop för att titta på några mindre fjärilar som vi fångade och placerades i glasburk som sen gick runt bland deltagarna. Väl uppe så tog vi fikapaus. Vi fortsatte fjärilsstigen runt med diverse stop och avslutade nere vid ängarna nära vägen, där man eventuellt skulle kunna se apollofjärilen.

Nedan finns några bilder på det vi såg under vandringen

Samling

Nässelklocka

Nicktistel

Humlebagge

Grusslok

Fikapaus

Blåvinge

Backvial

Rallarros

Apollodagen lördag den 7 Juli Stora Vika

Följ med Martin Olofsson från Nynäshamns Naturskyddsförening på en guidad tur runt kalkstensbrottet i Stora Vika.

Samling vid Fjärilsstigens start kl. 12.00

Upplysningar: Martin Olofsson martinolofsson@hotmail.com

Tel. 070 866 11 77.

Nu är årets Fjärilsdag och natt genomförd.

Läs referatet: Fint drag på Fjärilarnas Dag 9 juni 2018

Vi publicerar ett antal bilder från eventet:

Vandringskö

Matrast

Kattfot

Gul fettknopp

Uthållighetsbild

Ligustersvärmare

Nattövning

Oxhuvudspinnare

Foto: Leif Branting NNF

Tidigare aktuellt se länken nedan