Slå ett lieslag för fjärilarna i Stora Vika

Slå ett slag för fjärilarna - slåtter i Stora Vika

Den 15 augusti 2020 slår Nynäshamns naturskyddsförening ängen vid fjärilsstigens början i Stora Vika. Välkommen!

Lördagen den 15 augusti, med start klockan 10, slår vi den blomsterrika lilla ängen vid fjärilsstigens början i Stora Vika med liar. Ängens blommande rödklint och andra blommande ängsväxter är viktiga för Stora Vikas fjärilar och pollinerande insekter. Glöm inte fika och ta gärna med lie, handskar och räfsor om du har sådana. Välkomna! Vid frågor kontakta Martin Olofsson, telefon 0708-661177. (Föreningen har under de senaste två-tre åren slagit också den stora ytan utanför hamnkontoret, men i år får vi hjälp av Djursnäs förvaltning som har lovat att slå den med maskin. Växterna kan då nyttjas som djurfoder.)