Nynäshamns naturskyddsförening, NNF, har haft årsstämma

Nynäshamns naturskyddsförening höll årsstämma, tisdagen 31/3 i NNS lokaler.

Mötet inleddes med ett föredrag på temat: Antarktis och Arktis – kylslagna världar. Mats och Lisa Lundin visade bilder och filmklipp från en kryssning i Antarktis och en paddling i Ummannaqfjorden på västra Grönland. Temat var att visa upp denna kylslagna, vackra natur med växter, djur och isformationer med frågeställningen: hur länge kommer detta att finnas kvar med tanke på vår livstil och den globala uppvärmningen. Hur många generationer kommer att få uppleva detta? Cirka 20 personer närvarade under föredraget.

Vid Årsstämman som följde därpå var 14 personer närvarande. Tore Söderqvist avtackades efter många års engagerat ordförandeskap i föreningen. Eva Dannstedt Branting valdes som ny ordförande. Lisa Lundin blev omvald som sekreterare. Staffan Lundquist omvaldes som kassör. Pascale Lacroix omvaldes som ansvarig för projekt. Leif Branting kvarstår som webbansvarig. Gun Svedman avtackades som ordinarie styrelse ledamot efter många år i styrelsen, tidigare som ordförande, senare år som ledamot i styrelsen. Gun valdes till suppleant i styrelsen. Ett nytt trevligt tillskott till NNF:s styrelse är Karin Kjellberg, nybliven Nynäshamnsbo med erfarenhet av styrelsearbete i Naturskyddföreningen och politik på annan ort. Karin valdes in som suppleant i styrelsen. Välkommen!

Eva-Tore-II

Nya ordföranden Eva Dannstedt Branting lämnar över en bok till avgående ordförande Tore Söderqvist som tack för många års eminent ordförandeskap i NNF.

NNF kommer att fortsätta många förankrade programpunkter som Uggelevaka i samarbete med Nynäshamns ornitologer, guidning i Fjärilarnas marker, fagning i Petson hage och fladdermusguidning. Styrelsen hälsar gamla och nya medlemmar välkomna att delta.

Lisa Lundin