Hasselmusen

Hasselmusen (Muscardinus avellanarius)

Foto Lorna Griffiths

Inte många har sett den oemotståndligt söta hasselmusen. Ögonen är stora och bruna, öronen små och runda, pälsen guldfärgad, tassarna vita och svansen lurvig och lika lång som den lilla 7cm långa kroppen.  Den sover mycket, särskilt under vintern och under dagen.  Den är skicklig på att klättra och ilar snabbt längs kvistar och grenar.

Hasselmusen förekommer i södra Sverige men har påträffats så långt norröver som Örebro och för några år sedan tros den ha setts vid Vidja i Huddinge.  Ännu finns det inga rapporter att den påträffats i våra trakter.  Den trivs där det är snårigt och det växer hassel, ek, asp, nypon, björnbär, slån och en. Vår kommun kan bjuda på allt detta, plus ett gynnsamt klimat och därför är det värt att ta lite tid att se efter om hasselmusen finns här.  Lättaste sättet att kolla är att titta på gnagda hasselnötter.  Hasselmusen gnager ett runt hål.  Märkena efter tänderna går på snedden och bildar nästan en spiral runt hålet.  Om det är en annan mus art eller en sork som gnagt hålet är tandmärkena riktade vinkelrätt mot hålet.

Hasselmus                              Sork

Kan du hitta spår utav en hasselmus?

Enligt Artdatabanken bör hasselmusens utbredning och förekomst kartläggas noggrannare och det är det Nynäshamns Naturskyddsförening vill försöka göra med din hjälp.  Vår kommun kan bjuda på allt en hasselmus kan behöva, plus ett gynnsamt klimat och därför är det värt att ta lite tid att se efter om hasselmusen finns här.  Lättaste sättet att kolla om det finns hasselmöss är att kolla på gnagda hasselnötter.

Så här gör du:

• Hitta ett bestånd med hassel och sök i ungefär 20 minuter och samla alla hasselnötter du hittar med runda hål i sig.
  • Kolla gärna mer än ett bestånd men se till att hålla nötterna du samlar isär från varandra och skriv upp var du hittade dem.
  • Använd sedan ett förstoringsglas att kolla kanten på hålet.

Om du tror att du hittat nötter som en hasselmus kan ha gnagt på, eller känner dig osäker:

• Skicka en närbild på hålet till nynashamn@naturskyddsforeningen.se eller nötterna med post till Anna Evans, Väggarövägen 51, 148 91 Ösmo.
  • Säg var du hittade nötterna, visa på en karta eller ange co-ordinater.
  • Glöm inte ange dit namn och hur vi kan komma i kontakt med dig.
  • Vi låter dig veta om du har hittat spår utav en hasselmus.

Om du vill lära dig mer om hasselmusen kolla https://artfakta.se/naturvard/taxon/muscardinus-avellanarius-100084

Hasselmusen är fridlyst vilket innebär att man inte får röra eller flytta den.