Aktuellt 2019

Senast uppdaterad 2019-10-14

Röjningsdag på Fjärilsstigen i Stora Vika

På lördag den 19 oktober har vi röjningsdag på fjärilsstigen i Stora Vika. Vi träffas på den södra röjningsytan klockan 10. Ta med sekatör, grensax och en liten såg samt matsäck. För mer info ring Leif på 072 204 40 57.

Slåtter i Stora Vika och Pettsons Hage Sorunda under andra halvan av augusti.

Speciellt i Pettsons hage blev resultatet bra, hagen är hävdad sedan länge. I Stora Vika är ängen bara slagen förra året också, det krävs kanske några somrars vård till för att kvaliteten på höet skall bli bra. Under tiden gläds fjärilar och bin åt allt som erbjuds.

Detta år fick NNF hjälp av bl.a. Sorunda Hembygdsförening, och i Stora Vika kunde Ola Tamm Karlsson bräda våra medlemmar på flera sätt.

Ängsvården står och faller med de oavlönade människor som med glädje ägnar sig åt detta.

Eva Dannstedt Branting, Ordförande, Naturskyddsföreningen i Nynäshamn, Mobil: 070 303 1948

Bilder följer:

Ola är en hejare på att slipa lie

Ola är också en hejare på att slå

Martin med egengjord räfsa

Rast med fika så klart

Orsa-hässjan nästan färdig, enligt Akkes anvisningar

Vackert i landskapet, eller hur?

Norvik,

Nu är överklagan klar och inlämnad, den som klagar över Mark-och Miljödomstolens dom angående prövotidsredovisning i Norvikmålet.

Klagan är framställd av Naturskyddsföreningarna i Nynäshamn och Stockholms län, men i huvudsak av våra hjälpande jurister vid Mark-och Miljörättsbyrån. Det är också byrån som för vår talan om det skulle bli huvudförhandling. Detta är ett unikt mål.

Motparten är Stockholm Hamn AB, som vill att prövotidsredovisningen skall avslutas nu. Andra  instanser som inte vill att prövotidsredovisningen skall avslutas är Naturvårdsverket, Länsstyrelsen, SMOHF. Trots domstolens föreläggande har de kommuner som är mest berörda (inkl Nynäshamn), inte inkommit med yttranden. Många andra intressenter har också avstått möjligheten att yttra sig.

Läs yttrandet i länken nedan

Norvik-transporter-2019-08-28

Ja, den som lever får se!!

Eva Dannstedt Branting

Naturskyddsföreningen i Nynäshamn

Mobil: 070 303 1948

Slåtter i Pettsons hage söndag 25 aug kl. 10:00

OBS! Bilden tagen på annan platsPettsons hage/Björkbacken, Sunnerby, kl.10.00.  Hagen gränsar mot åkern. Följ Slätkärrsvägen och vik in till höger på en liten grusväg.  Vid frågor kontakta Leif Branting Tel 0722 044 057 eller mail leif.branting@gmail.com

Läs mer i länken nedan.

Slåtter 2019

Apollodagen lördag den 6 juli

På lördag den 6 juli träffas vi i Stora Vika vid för att tillsammans med Martin Olofsson leta efter fjärilar runt kalkbrottet..

Samling vid Fjärilsstigens start kl. 11:30 OBS! ändrad tid

Upplysningar: Martin Olofsson martinolofsson@hotmail.com

Tel. 070 866 11 77.

Fjärilarnas Helg på lördag den 15 juni

Lördagen den 15 juni är det fjärilarnas dag och natt vid kalkbrottet i Stora Vika

Läs programmet i länken nedan

Fjärilarnas dag 2019

Nu är Nynäshamn en del av den globala klimatrörelsen!

I fredags deltog nämligen ca 60 personer, stora som små, i en klimatmanifestation på Banantorget. Detta var en del i den globala rörelsen Friday For Future, personerna deltog i Greta Thunbergs anda och frågade politiker efter deras tankar och framtidslösningar. Detta gjordes tillsamman med ca 100 andra städer i Sverige och ca 1500 städer i världen.

Ordförande i Nynäshamns Naturskyddsförening

Eva Dannstedt Branting

Fridays For Future – Aktion

Nu tar vi initiativ till ’Fridays For Future’, en global aktion i Greta Thunbergs anda.
Vi agerar för att Gretas aprilskämt snarast blir allvar. Vi vill att Nynäshamns politiker tänker i de stora banorna; gör ni det och i så fall på vilket sätt?

Vi hoppas att ungdomar, men även äldre, deltar i den första manifestationen av detta slag i Nynäshamn. Manifestationen äger rum på fredag 24 maj kl.14.00 -15.00 på Banantorget.
Ta gärna med plakat!

Läs mer och se annonsen här

Fagningen  i Pettsons hage nu avklarad

Fagning av två deltagare

Fikapaus

Vårstarr

Lördag den 27 april – Fagning i Pettsons hage

Pettsons hage/Björkbacken, Torp, Sorunda, kl.10.30. Kom och hjälp till att räfsa bort löv från ängen i Pettsons hage – varje litet handtag för att gynna den fina floran i hagen är välkommet! Hagen gränsar mot åkern. Följ Slätkärrsvägen och vik in till höger på en liten grusväg. Medtag matsäck, och ta även gärna med en räfsa. Vid frågor kontakta Leif Branting Tel 0722 044 057 eller mail leif.branting@gmail.com

Hagen innan fagning

Lördagen 6 april – Vårröjning i Stora Vika samt spaning efter vårens första fjärilar.

Martin Olofsson leder arbetet med röjning på fjärilsstigen i Stora Vika för att förbättra förutsättningarna för fjärilar och andra insekter. Vi träffas kl. 10:30 uppe vid den nordvästra flanken av kalkstensbrottet vid fikaplatsen där NNF har en skötselyta som röjts under flera år. Tag gärna med såg, arbetshandskar och grensax samt kamera. Glöm inte fika! Vid frågor, kontakta Martin på telefonnummer 0708-661177 eller martinolofsson@hotmail.com.

Kretsstämma (Årsmöte)

Nynäshamns Naturskyddsförening håller kretsstämma (Årsmöte) onsdagen den 20 mars kl. 18:00 i Nynäshamns Segelsällskaps lokaler på Strandvägen 26 i Nynäshamn. Tore Söderqvist kommer att informera om nuläget i Norviksprocessen. Alla är välkomna att ställa frågor.

Aktuellt under 2018

Aktuellt före 2018